Att skapa innehåll är troligen en bisyssla för de flesta experterna som du vill intervjua eller använda för din content marketing, så du måste acceptera att alla inte är lika entusiastiska som du. Men det finns knep för att göra dem mer delaktiga.
När du identifierat vilka experter som finns tillgängliga och hur samarbetsvilliga de är så är nästa steg att integrera och involvera dem i ditt contentarbete. Du kan även försöka höja experternas involveringsgrad med målet att få så många innehållsleverantörer som möjligt.
Här är några sätt att få experterna på din sida:
- Ge dem tid. Ett vanligt problem är att innehållsskapandet blir något som staplas ovanpå expertens ordinarie arbetssysslor. Det är en dålig förutsättning för att göra ett bra jobb. Hjälp därför experten att göra innehållsarbete till en del av hens ordinarie arbetsuppgifter genom att prata med cheferna.
- Peppa och coacha. Alla är olika duktiga innehållsproducenter och behöver olika grad av redaktörshjälp. Lär känna dina experter för att förstå hur du kan peppa dem på bäst sätt. Vissa vill ha full kontroll över sitt material från ax till limpa, vissa vill bolla idéer kontinuerligt, medan andra föredrar att leverera halvfärdigt innehåll som redaktören vässar till. Peppa hela vägen och coacha de som vill.
- Låt experterna skina. Lyft dina experter! Ta bra bilder på dem, länka till deras sociala medier och låt dem gärna ha en egen plats på webbplatsen med mer information om dem. Det är roligt (tycker de flesta) att se sig själv ta plats ordentligt och det visar att ditt företag verkligen tror på sina medarbetare.
- Lär dem sociala medier. Visa hur de själva kan arbeta med sociala medier för att sprida sitt innehåll i sina egna kanaler. Det är kul med direkt feedback och ger bra spridning för innehållet. Jag har tidigare bloggat om tidningen Dagens Samhälle som har krav på Facebooknärvaro hos sina krönikörer. Så långt behöver du inte gå, men visa gärna fördelarna.
- Dela varandras innehåll. Det är tråkigt att skapa innehåll när det känns som ingen bryr sig. Stötta varandra genom att dela, gilla och kommentera varandras innehåll och uppmuntra resten av företaget att göra detsamma. Ha ett ställe på intranätet där även all extern kommunikation flödas in.
- Redovisa resultaten. Om du inte får en specifik fråga om att redovisa all statistik så kan det vara värt att vara lite selektiv här för att hålla uppe humöret på alla inblandade. Fokusera på de positiva resultaten och återkoppla direkt, det negativa kan du analysera själv och återkoppla tillsammans med förbättringsförslag.
- Kom överens om individuella inlämningsrutiner. Hur bra du än planerar så kommer de som ska lämna texter och annat material inte alltid leverera i tid. Du eller den som sköter inhämtandet av material kommer därför få hjälpa till med påminnelser och tjat. Idealiskt borde alla kunna sköta sin egen planering och leverera i tid, men av erfarenhet vill jag påstå att det sällan fungerar så, av olika skäl. Min lösning har varit individuella inlämningsrutiner där jag helt enkelt kommer överens med de som har dålig leveranssäkerhet när jag ska skicka påminnelsemejl under arbetets gång, detta för att undvika onödigt tjat och dåligt samarbetsklimat.
- Hitta varje experts “sweet spot”. Om du kan entusiasmera de som ska skapa innehåll så är mycket vunnet. Men innehållet måste forfarande vara relevant för både ditt företag och din målgrupp. Utmaningen blir att hitta den punkt, kallad “sweet spot”, där din målgrupps intressen, ditt företags behov och innehållsproducentens passion möts. Lättare sagt än gjort, men den som lyckas kan räkna med ett rejält lyft i produktionstakt, kvalité och samarbetsvilja.
Läs även: 6 typer av engagemang hos experter