En bild säger mer än 1000 ord kanske låter som en klyscha, men det är mer sant än någonsin. Visuellt innehåll kan ge bättre resultat både för konvertering och för social delning enligt en intressant infograf.
Det är Bandwagon Creative som har tagit fram en informationsrik infograf kring betydelsen av visuellt innehåll. Där visar det bland annat på de här intressanta resultaten:
Det tar 50 millisekunder för en besökare att skapa sig en uppfattning om din sajt.
I genomsnitt tar det 10 sekunder för en besökare att bestämma sig för att stanna kvar på sajten eller inte.
Det första intrycket är till 94% baserat på design, inte text.
Vår hjärna processerar bilder 60,000 gånger snabbare än text.
Visuellt innehåll kan ge mer visningar, klick och delningar än innehåll som enbart består av text.
Här har du infografen i sin helhet. Och här finns den i webbform.
Reflektioner
Det är bra att få en påminnelse om hur viktigt det är mer bilder och annat visuellt innehåll. Även om vi kan se att video ökar rejält så har vi fortfarande en tendens att producera mycket innehåll som text. I den här infografen får vi det bekräftat hur mycket mer mottagliga våra hjärnor är för visuellt innehåll, därför att de kan tolka det så mycket lättare än text.
Så det är värt att fundera över om vi inte borde öka vårt visuella innehåll ytterligare framöver.
Har du frågor eller funderingar kring visuellt innehåll, eller content marketing i allmänhet, lämna en kommentar här nedan eller kontakta mig. Och om du vill komma igång med content marketing eller bli bättre på att använda det så kan jag hjälpa dig med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Mejla mig så berättar jag mer.